Opis turnusu
Zaburzenia ze spektrum autyzmu stanowią grupę heterogennych zaburzeń neurorozwojowych objawianych na wielu płaszczyznach. Objęcie problematyki zaburzeń ze spektrum autyzmu wymaga postrzegania i dociekania w kompletnym rozległym całokształcie rozwojowych uwarunkowań. Z perspektywy funkcjonalnej i w kontekście zerowych warunków początkowych (tych z którymi dziecko pojawia się na pierwszej konsultacji) jako mierzalną i zmieniającą się w czasie wartość, kluczową w szacowaniu wymaganego wsparcia dla osiągnięcia sukcesji, traktujemy jego wydolność przystosowawczą - gdzie fundamentalne znaczenie ma świadomość JA jako osoby, schematu swojego ciała i otaczającej przestrzeni. Pozostaje to często punktem startowym w terapii - ponieważ dziecko z deficytami na tych poziomach nie będzie wykorzystywało zdolności motorycznych (które posiada) dla celów funkcjonalnych dotyczących samoobsługi i zabawy symbolicznej. Obraz kliniczny jaki mogą prezentować dzieci z autyzmem to m.in.
Opis turnusu cd.
- brak posługiwania się mową werbalną/ bariera w posługiwaniu się mową werbalną/ brak umiejętności pragmatycznych
- nie używanie gestów w celu komunikowania się z otoczeniem
- brak rozumienia lub problem ze zrozumieniem gestów o znaczeniu społecznym
- brak złożonych zachowań społecznych, które łączą jednoczasowo spojrzenie, mimiczną ekspresję, gestykulację i ton głosu
- nieadekwatne reakcje na komunikaty
- trudności w identyfikacji uczuć
- trudności w identyfikacji przekonań innych osób
- trudności w rozumieniu powodów działania innych osób/ problemy obszaru empatii poznawczej
- trudności z właściwą odpowiedzią emocjonalną na stan umysłu innej osoby/ problemy obszaru empatii emocjonalnej
- nietypowe, schematyczne zabawy/ zainteresowanie zabawkami bez korzystania z ich funkcji
- przywiązanie do schematów
- stereotypie ruchowe
- nietypowa wrażliwość na bodźce
- zaburzenia czynności ruchowych
- objawy neuropsychiatryczne (nadpobudliwość, zaburzenia snu, drażliwość, trudności z koncentracją uwagi, agresja, autoagresja)
- problemy gastroenterologiczne
- objawy z układu pozapiramidowego, padaczka, dyskinezje, niepełnosprawność intelektualna
- zaburzenia procesów integracji sensorycznej
Cele turnusu
- doskonalenie zdolności motorycznych
- równoważenie hipokinetycznych/ hiperkinetycznych zaburzeń ruchu
- doskonalenie umiejętności społecznych
- eliminowanie deficytów sensorycznych
- określenie mocnych stron dziecka
- ustalenie głównego problemu funkcjonalnego
- poprawa funkcjonowania w sferze postawy i lokomocji
- poprawa funkcjonowania w sferze koordynacji wzrokowo-ruchowej
- kształtowanie umiejętności w zakresie samoobsługi
- wdrażanie/ doskonalenie procesu komunikacji
- instruktaż i edukacja w zakresie aktywności właściwych dla usprawniania rozwoju psychomotorycznego
- instruktaż w zakresie technik relaksacyjnych
Stosowane metody
- Terapia Funkcjonalna
- Terapia Ręki
- Integracja Sensoryczna
- Neurologopedia
- TUS
- Terapia Czaszkowo-Krzyżowa
- Komora Hiperbaryczna
Wykorzystany sprzęt
- Sprzęt dopasowujemy indywidualnie do dziecka
Szczegóły turnusu
- określenie mocnych stron dziecka
- ustalenie głównego problemu funkcjonalnego
- poprawa funkcjonowania w sferze postawy i lokomocji
- poprawa funkcjonowania w sferze koordynacji wzrokowo-ruchowej
- kształtowanie umiejętności w zakresie samoobsługi
- wdrażanie/ doskonalenie procesu komunikacji
- instruktaż i edukacja w zakresie aktywności właściwych dla usprawniania rozwoju psychomotorycznego
- instruktaż w zakresie technik relaksacyjnych
- 3 tygodnie
- 1x dziennie 1h fizjoterapii ruchowej
- 1x dziennie 1h terapii ręki
- 1x dziennie 1h terapii integracji sensorycznej
- 1x w tygodniu 1h terapii czaszkowo-krzyżowej
- 2x w tygodniu 1h neurologopedii
- dodatkowo w zależności od potrzeb pacjenta TUS/ komora hiperbaryczna/ inne terapie dostępne w ofercie ośrodka
- Zalecamy indywidualną konsultację z fizjoterapeutom przed rozpoczęciem turnusu w celu zaplanowania terapii
- Zabierz ze sobą aktualną dokumentacje medyczną (MRI, RTG bioder, wypis ze szpitala, zalecenia lekarskie itp.)
Rola fizjoterapii w zaburzeniach ze spektrum autyzmu jest ogromna. Pozostajemy zatem głęboko zaangażowani w dobór metod o najwyższych wagach indywidualnie względem każdego pacjenta. Z przekonaniem, że poprzez ruch może nastąpić otwarcie na relację z drugim człowiekiem…i wrażliwością na to, że dziecko oscyluje drogą intensyfikacji uczenia, pozyskując informacje ze strefy modelowania dla naśladownictwa - a skłonność doń wzrasta wprost proporcjonalnie do skojarzonej z tym wartości emocjonalnej. Dlatego dobieramy ćwiczenia z zadanym w nich zachowaniem, będącym wzorem do odtworzenia, które kształtują od-relacyjne poczucie bezpieczeństwa. Ze szczególną dbałością by przebiegały kolektywnie z najbliższym szczeblem rozwoju - tak aby mózg otrzymał maksimum informacji o własnym działaniu, a więc wzbogacił się o poterapeutyczną wartość wyjściową dla dalszych dziecka sukcesów