Turnusy rehabilitacyjne dla dzieci z autyzmem

Opis turnusu


Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD, autism spectrum disorder) stanowią grupę heterogennych zaburzeń neurorozwojowych. Obraz kliniczny jaki mogą prezentować dzieci z autyzmem to m.in.

Opis turnusu cd.


  • brak posługiwania się mową werbalną/ bariera w posługiwaniu się mową werbalną/ brak umiejętności pragmatycznych
  • nie używanie gestów w celu komunikowania się z otoczeniem
  • brak rozumienia lub problem ze zrozumieniem gestów o znaczeniu społecznym
  • brak złożonych zachowań społecznych, które łączą jednoczasowo spojrzenie, mimiczną ekspresję, gestykulację i ton głosu
  • nieadekwatne reakcje na komunikaty
  • trudności w identyfikacji uczuć
  • trudności w identyfikacji przekonań innych osób
  • trudności w rozumieniu powodów działania innych osób/ problemy obszaru empatii poznawczej
  • trudności z właściwą odpowiedzią emocjonalną na stan umysłu innej osoby/ problemy obszaru empatii emocjonalnej
  • nietypowe, schematyczne zabawy/ zainteresowanie zabawkami bez korzystania z ich funkcji
  • przywiązanie do schematów
  • stereotypie ruchowe
  • nietypowa wrażliwość na bodźce
  • zaburzenia czynności ruchowych
  • objawy neuropsychiatryczne (nadpobudliwość, zaburzenia snu, drażliwość, trudności z koncentracją uwagi, agresja, autoagresja)
  • problemy gastroenterologiczne
  • objawy z układu pozapiramidowego, padaczka, dyskinezje, niepełnosprawność intelektualna
  • zaburzenia procesów integracji sensorycznej

Cele turnusu


  • doskonalenie zdolności motorycznych
  • równoważenie hipokinetycznych/ hiperkinetycznych zaburzeń ruchu
  • doskonalenie umiejętności społecznych
  • eliminowanie deficytów sensorycznych
  • określenie mocnych stron dziecka
  • ustalenie głównego problemu funkcjonalnego
  • poprawa funkcjonowania w sferze postawy i lokomocji
  • poprawa funkcjonowania w sferze koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • kształtowanie umiejętności w zakresie samoobsługi
  • wdrażanie/ doskonalenie procesu komunikacji
  • instruktaż i edukacja w zakresie aktywności właściwych dla usprawniania rozwoju psychomotorycznego
  • instruktaż w zakresie technik relaksacyjnych

Stosowane metody


  • Terapia Funkcjonalna
  • Terapia Ręki
  • Integracja Sensoryczna
  • Neurologopedia
  • TUS
  • Terapia Czaszkowo-Krzyżowa
  • Komora Hiperbaryczna

Wykorzystany sprzęt


  • Sprzęt dopasowujemy indywidualnie do dziecka

Szczegóły turnusu


  • określenie mocnych stron dziecka
  • ustalenie głównego problemu funkcjonalnego
  • poprawa funkcjonowania w sferze postawy i lokomocji
  • poprawa funkcjonowania w sferze koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • kształtowanie umiejętności w zakresie samoobsługi
  • wdrażanie/ doskonalenie procesu komunikacji
  • instruktaż i edukacja w zakresie aktywności właściwych dla usprawniania rozwoju psychomotorycznego
  • instruktaż w zakresie technik relaksacyjnych

  • 2 - 3 tygodnie
  • 1x dziennie 1h fizjoterapii ruchowej
  • 1x dziennie 1h terapii ręki
  • 1x dziennie 1h terapii integracji sensorycznej
  • 1x w tygodniu 1h terapii czaszkowo-krzyżowej
  • 2x w tygodniu 1h neurologopedii
  • dodatkowo w zależności od potrzeb pacjenta TUS/ komora hiperbaryczna/ inne terapie dostępne w ofercie ośrodka
  • Zalecamy indywidualną konsultację z fizjoterapeutom przed rozpoczęciem turnusu w celu zaplanowania terapii
  • Zabierz ze sobą aktualną dokumentacje medyczną (MRI, RTG bioder, wypis ze szpitala, zalecenia lekarskie itp.)

mgr Aleksandra Krawczyk

ZAPISZ SIĘ