Turnusy rehabilitacyjne dla dzieci z autyzmem

Opis turnusu


Zaburzenia ze spektrum autyzmu stanowią grupę heterogennych zaburzeń neurorozwojowych objawianych na wielu płaszczyznach. Objęcie problematyki zaburzeń ze spektrum autyzmu wymaga postrzegania i dociekania w kompletnym rozległym całokształcie rozwojowych uwarunkowań. Z perspektywy funkcjonalnej i w kontekście zerowych warunków początkowych (tych z którymi dziecko pojawia się na pierwszej konsultacji) jako mierzalną i zmieniającą się w czasie wartość, kluczową w szacowaniu wymaganego wsparcia dla osiągnięcia sukcesji, traktujemy jego wydolność przystosowawczą - gdzie fundamentalne znaczenie ma świadomość JA jako osoby, schematu swojego ciała i otaczającej przestrzeni. Pozostaje to często punktem startowym w terapii - ponieważ dziecko z deficytami na tych poziomach nie będzie wykorzystywało zdolności motorycznych (które posiada) dla celów funkcjonalnych dotyczących samoobsługi i zabawy symbolicznej. Obraz kliniczny jaki mogą prezentować dzieci z autyzmem to m.in.

Opis turnusu cd.


  • brak posługiwania się mową werbalną/ bariera w posługiwaniu się mową werbalną/ brak umiejętności pragmatycznych
  • nie używanie gestów w celu komunikowania się z otoczeniem
  • brak rozumienia lub problem ze zrozumieniem gestów o znaczeniu społecznym
  • brak złożonych zachowań społecznych, które łączą jednoczasowo spojrzenie, mimiczną ekspresję, gestykulację i ton głosu
  • nieadekwatne reakcje na komunikaty
  • trudności w identyfikacji uczuć
  • trudności w identyfikacji przekonań innych osób
  • trudności w rozumieniu powodów działania innych osób/ problemy obszaru empatii poznawczej
  • trudności z właściwą odpowiedzią emocjonalną na stan umysłu innej osoby/ problemy obszaru empatii emocjonalnej
  • nietypowe, schematyczne zabawy/ zainteresowanie zabawkami bez korzystania z ich funkcji
  • przywiązanie do schematów
  • stereotypie ruchowe
  • nietypowa wrażliwość na bodźce
  • zaburzenia czynności ruchowych
  • objawy neuropsychiatryczne (nadpobudliwość, zaburzenia snu, drażliwość, trudności z koncentracją uwagi, agresja, autoagresja)
  • problemy gastroenterologiczne
  • objawy z układu pozapiramidowego, padaczka, dyskinezje, niepełnosprawność intelektualna
  • zaburzenia procesów integracji sensorycznej

Cele turnusu


  • doskonalenie zdolności motorycznych
  • równoważenie hipokinetycznych/ hiperkinetycznych zaburzeń ruchu
  • doskonalenie umiejętności społecznych
  • eliminowanie deficytów sensorycznych
  • określenie mocnych stron dziecka
  • ustalenie głównego problemu funkcjonalnego
  • poprawa funkcjonowania w sferze postawy i lokomocji
  • poprawa funkcjonowania w sferze koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • kształtowanie umiejętności w zakresie samoobsługi
  • wdrażanie/ doskonalenie procesu komunikacji
  • instruktaż i edukacja w zakresie aktywności właściwych dla usprawniania rozwoju psychomotorycznego
  • instruktaż w zakresie technik relaksacyjnych

Stosowane metody


  • Terapia Funkcjonalna
  • Terapia Ręki
  • Integracja Sensoryczna
  • Neurologopedia
  • TUS
  • Terapia Czaszkowo-Krzyżowa
  • Komora Hiperbaryczna

Wykorzystany sprzęt


  • Sprzęt dopasowujemy indywidualnie do dziecka

Szczegóły turnusu


  • określenie mocnych stron dziecka
  • ustalenie głównego problemu funkcjonalnego
  • poprawa funkcjonowania w sferze postawy i lokomocji
  • poprawa funkcjonowania w sferze koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • kształtowanie umiejętności w zakresie samoobsługi
  • wdrażanie/ doskonalenie procesu komunikacji
  • instruktaż i edukacja w zakresie aktywności właściwych dla usprawniania rozwoju psychomotorycznego
  • instruktaż w zakresie technik relaksacyjnych

  • 3 tygodnie
  • 1x dziennie 1h fizjoterapii ruchowej
  • 1x dziennie 1h terapii ręki
  • 1x dziennie 1h terapii integracji sensorycznej
  • 1x w tygodniu 1h terapii czaszkowo-krzyżowej
  • 2x w tygodniu 1h neurologopedii
  • dodatkowo w zależności od potrzeb pacjenta TUS/ komora hiperbaryczna/ inne terapie dostępne w ofercie ośrodka
  • Zalecamy indywidualną konsultację z fizjoterapeutom przed rozpoczęciem turnusu w celu zaplanowania terapii
  • Zabierz ze sobą aktualną dokumentacje medyczną (MRI, RTG bioder, wypis ze szpitala, zalecenia lekarskie itp.)

Rola fizjoterapii w zaburzeniach ze spektrum autyzmu jest ogromna. Pozostajemy zatem głęboko zaangażowani w dobór metod o najwyższych wagach indywidualnie względem każdego pacjenta. Z przekonaniem, że poprzez ruch może nastąpić otwarcie na relację z drugim człowiekiem…i wrażliwością na to, że dziecko oscyluje drogą intensyfikacji uczenia, pozyskując informacje ze strefy modelowania dla naśladownictwa - a skłonność doń wzrasta wprost proporcjonalnie do skojarzonej z tym wartości emocjonalnej. Dlatego dobieramy ćwiczenia z zadanym w nich zachowaniem, będącym wzorem do odtworzenia, które kształtują od-relacyjne poczucie bezpieczeństwa. Ze szczególną dbałością by przebiegały kolektywnie z najbliższym szczeblem rozwoju - tak aby mózg otrzymał maksimum informacji o własnym działaniu, a więc wzbogacił się o poterapeutyczną wartość wyjściową dla dalszych dziecka sukcesów

mgr Aleksandra Krawczyk

ZAPISZ SIĘ